Belangrijke ontwikkelingen in de Nederlandse e-commerce
In 2015 bedroeg de online omzet van Nederlandse consumenten al €16,07 mld. Het aandeel van webwinkels in de detailhandelsomzet steeg in deze periode van bijna nul tot enkele procenten.
In 2015 bedroeg de online omzet van Nederlandse consumenten al €16,07 mld. Het aandeel van webwinkels in de detailhandelsomzet steeg in deze periode van bijna nul tot enkele procenten.
De totale e-commercemarkt in Nederland was zo'n €22,5 mld. Dat jaar werd geschat dat circa 10% van alle detailhandelsomzet online werd behaald.
De totale e-commercemarkt in Nederland was zo'n €22,5 mld. Dat jaar werd geschat dat circa 10% van alle detailhandelsomzet online werd behaald.
Door de coronapandemie schoot het online winkelen omhoog. In 2020 deed ruim 71% van de Nederlanders (12+) online aankopen, tegen 64% in 2019. E-commerce profiteerde van lockdowns en sluiting van fysieke winkels.
Door de coronapandemie schoot het online winkelen omhoog. In 2020 deed ruim 71% van de Nederlanders (12+) online aankopen, tegen 64% in 2019. E-commerce profiteerde van lockdowns en sluiting van fysieke winkels.
Het aandeel e-commerce in de totale retailomzet piekte rond 25%. Veel consumenten bleven online bestellen, wat even het hoogste marktaandeel was.
Het aandeel e-commerce in de totale retailomzet piekte rond 25%. Veel consumenten bleven online bestellen, wat even het hoogste marktaandeel was.
In 2023 gaven consumenten €34,7 mld online uit (3% meer dan in 2022). Toch nam het marktaandeel iets af naar ~22% in 2023. Per saldo steeg het aantal Nederlandse webwinkels verder – begin 2024 waren er ruim 95 duizend webshops. Het percentage mensen dat online winkelde bleef rond 80–82%.
In 2023 gaven consumenten €34,7 mld online uit (3% meer dan in 2022). Toch nam het marktaandeel iets af naar ~22% in 2023. Per saldo steeg het aantal Nederlandse webwinkels verder – begin 2024 waren er ruim 95 duizend webshops. Het percentage mensen dat online winkelde bleef rond 80–82%.
Online bestedingen bereikten een record van €36 mld, een groei van 5% ten opzichte van 2023. In 2024 deed 81% van de 12+-ers minimaal één online aankoop. Tegelijkertijd zet de lichte stijging van fysieke winkels door: op 1 januari 2024 telde Nederland 83,2 duizend stenen winkels, iets meer dan in 2023. Regionale verschillen vielen op: Zeeland noteerde bijvoorbeeld +2,5% winkels per inwoner, terwijl Utrecht en Friesland rond -0,8% lagen. Rabobank becijfert dat tussen 2010 en 2025 bijna 27.000 winkels verdwijnen (vooral non-food, -30%).
Online bestedingen bereikten een record van €36 mld, een groei van 5% ten opzichte van 2023. In 2024 deed 81% van de 12+-ers minimaal één online aankoop. Tegelijkertijd zet de lichte stijging van fysieke winkels door: op 1 januari 2024 telde Nederland 83,2 duizend stenen winkels, iets meer dan in 2023. Regionale verschillen vielen op: Zeeland noteerde bijvoorbeeld +2,5% winkels per inwoner, terwijl Utrecht en Friesland rond -0,8% lagen. Rabobank becijfert dat tussen 2010 en 2025 bijna 27.000 winkels verdwijnen (vooral non-food, -30%).
Het totaal aantal webwinkels bereikt in het tweede kwartaal 2025 naar schatting circa 100.590. De verschuiving naar online winkelen lijkt zich verder voort te zetten, met blijvende groei in sectors als tickets/diensten.
Het totaal aantal webwinkels bereikt in het tweede kwartaal 2025 naar schatting circa 100.590. De verschuiving naar online winkelen lijkt zich verder voort te zetten, met blijvende groei in sectors als tickets/diensten.