Tijdlijn

Belangrijke ontwikkelingen in de Nederlandse e-commerce

2010–2014

E-commerce groeit snel

€16,07 mld

In 2015 bedroeg de online omzet van Nederlandse consumenten al €16,07 mld. Het aandeel van webwinkels in de detailhandelsomzet steeg in deze periode van bijna nul tot enkele procenten.

2017

E-commercemarkt groeit verder

€22,5 mld

De totale e-commercemarkt in Nederland was zo'n €22,5 mld. Dat jaar werd geschat dat circa 10% van alle detailhandelsomzet online werd behaald.

2020

Coronapandemie versnelt online winkelen

71%

Door de coronapandemie schoot het online winkelen omhoog. In 2020 deed ruim 71% van de Nederlanders (12+) online aankopen, tegen 64% in 2019. E-commerce profiteerde van lockdowns en sluiting van fysieke winkels.

2021

Piek in marktaandeel

25%

Het aandeel e-commerce in de totale retailomzet piekte rond 25%. Veel consumenten bleven online bestellen, wat even het hoogste marktaandeel was.

2022–2023

Online shoppen blijft dominant

€34,7 mld

In 2023 gaven consumenten €34,7 mld online uit (3% meer dan in 2022). Toch nam het marktaandeel iets af naar ~22% in 2023. Per saldo steeg het aantal Nederlandse webwinkels verder – begin 2024 waren er ruim 95 duizend webshops. Het percentage mensen dat online winkelde bleef rond 80–82%.

2024

Record online bestedingen

€36 mld

Online bestedingen bereikten een record van €36 mld, een groei van 5% ten opzichte van 2023. In 2024 deed 81% van de 12+-ers minimaal één online aankoop. Tegelijkertijd zet de lichte stijging van fysieke winkels door: op 1 januari 2024 telde Nederland 83,2 duizend stenen winkels, iets meer dan in 2023. Regionale verschillen vielen op: Zeeland noteerde bijvoorbeeld +2,5% winkels per inwoner, terwijl Utrecht en Friesland rond -0,8% lagen. Rabobank becijfert dat tussen 2010 en 2025 bijna 27.000 winkels verdwijnen (vooral non-food, -30%).

2025 (verwacht)Verwacht

Verdere groei verwacht

100.590 webshops

Het totaal aantal webwinkels bereikt in het tweede kwartaal 2025 naar schatting circa 100.590. De verschuiving naar online winkelen lijkt zich verder voort te zetten, met blijvende groei in sectors als tickets/diensten.