Veelgestelde vragen over e-commerce en fysieke winkels in Nederland
Nederlanders kiezen online winkelen vanwege het gemak, het ruime assortiment en vaak lagere prijzen. Ook tijdens COVID werden veel aankopen online gedaan. Uit onderzoek blijkt dat consumenten gemak en een breed aanbod verwachten, waarvoor internet ideaal is. In 2024 deed 81% van de bevolking (12+) al online aankopen.
Het aandeel e-commerce in de detailhandelsomzet is flink gestegen. In 2023 was ongeveer 22% van alle retailomzet afkomstig van online aankopen. Dit betekent dat circa €1 op de €5 in winkels en webshops via internet wordt besteed. (Voor cijfers: in 2024 gaf men ~€36 mld online uit, de rest van de omzet werd in fysieke winkels behaald.)
In de afgelopen 15 jaar is een groot deel van de stenen winkels verdwenen, vooral in non-food. Een Rabobank-rapport berekent dat tussen 2010 en 2025 ruim 25.500 non-food winkels zijn gesloten (van ~85.684 naar ~59.992, een daling van 30%). De totale daling van alle winkels (food + non-food) is ruim 27.000 (bijna een kwart van het totaal). Foodwinkels bleven relatief stabiel (slechts -6%). Veel oude winkelpanden krijgen nu andere functies (kantoren, horeca, woningen).
Ja. De verandering in winkels varieert per provincie. Zo steeg het aantal winkels per inwoner in Zeeland het sterkst (+2,52%), terwijl in Utrecht en Fryslân per inwoner juist iets minder winkels te bezoeken waren (-0,81% en -0,59%). In brede zin volgt het landelijke patroon: krimp in vooral niet-alledaagse sectoren. Ook online koopgedrag verschilt regionaal, maar de toename van internetbestellingen is landelijk en cross-border (wereldwijd).
De lockdowns in 2020–2021 versnelden de verschuiving naar online. Veel mensen kochten noodgedwongen online benodigdheden en services. Het percentage Nederlanders dat online winkelde steeg in 2020 naar 71% en het aandeel van e-commerce in de omzet nam tijdelijk toe (in 2021 tot zo'n 25%). Daarna bleef het online aandeel stabiliseren rond ~22%. Fysieke winkels hadden in die periode omzetverlies doordat zij tijdelijk dicht waren.
Fysieke winkels richten zich sterker op beleving, service en gemak om klanten te trekken. Veel retailers combineren online en offline (omnichannel). Zo kunnen klanten online oriënteren en in de winkel ophalen, of andersom. Ook wordt winkelruimte herbestemd (bijv. horeca, evenementen, showrooms). Volgens de PWS-analyse blijven consumenten fysieke winkels waarderen voor service en tastbare ervaring, maar eisen zij daarbij gemak en goede bereikbaarheid.