Tabellen & Grafieken

Voorbeelden van relevante cijfers en trends (met bronvermelding)

Online vs Offline Omzet

In 2024 kwam ongeveer 22% van de detailhandelsomzet uit e-commerce (inclusief food). Dit was goed voor ~€36 mld online bestedingen. Ter vergelijking: de resterende ~78% van de omzet werd in fysieke winkels behaald.

22%
Online omzet
€36 mld
78%
Fysieke winkels
~€128 mld

Aantal Webwinkels in Kleding

Sterke toename van het aantal webwinkels in de kledingbranche (van ~6.850 in 2014 tot ruim 23.000 medio 2025). Dit illustreert hoe snel sommige sectoren in online aanbod zijn gegroeid (kledingwinkels groeiden met 27% in aantal tussen 2010 en 2025).

Aantal webwinkels in kleding per jaar

* Projectie/verwachting

Aantal Webwinkels in Voeding

Groei van webwinkels in voedingsmiddelen/drogisterij (voeding) per jaar (2014–2025). Ook hier is een duidelijke toename zichtbaar (van 2.275 in 2014 tot ~8.710 in 2024).

Aantal webwinkels in voeding per jaar

* Projectie/verwachting

Aantal Winkels

Begin 2024 waren er 83,2 duizend fysieke winkels. Sinds 2010 is dit aantal flink gedaald (van ~97,1k in 2010 naar ~82,1k in 2023). Tegelijkertijd nam de leegstand toe: in 2025 wordt ruim 13.450 leegstaande verkooppunten verwacht (tegen ~12.061 in 2010).

83,2k
Fysieke winkels (2024)
-15k
Verschil sinds 2010
13,5k
Leegstand (2025)

Klantgedrag

In 2024 kocht 81% van de Nederlandse bevolking (12+) online. Gemiddeld verwerven consumenten gemak, grote assortimenten en lagere prijzen bij online shoppen. Ook nam het aandeel buitenlandse webshops toe: 12% van de online uitgaven was cross-border (€4,4 mld in 2024).

81%
Nederlanders (12+) kochten online in 2024
12%
Cross-border uitgaven
€4,4 mld